Vanuit de vaststelling dat bij de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsplannen het belang van de logistieke zone Cargovil Plus mogelijks wordt onderschat, nam vzw Cargovil Plus het initiatief om de transportbewegingen alsook de bestemming en herkomst van deze bewegingen van en naar de zone Cargovil Plus in kaart te brengen. Want meten is weten. Cijfers geven meer inzicht en onderbouwen op een objectieve manier de gesprekken en beslissingen omtrent het mobiliteitsbeleid op en rond de logistieke zone Cargovil Plus.
Observaties en conclusies o.b.v. onderzoek:
- De zone Cargovil Plus is strategisch goed ingepland nabij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de luchthaven en Mechelen.
- Het grootste aantal verplaatsingen gebeurt binnen een reistijd van 25-30 min. en vervolgens binnen 5-10 min. De focus ligt op de ‘last mile’ belevering.
- De belevering gebeurt via de snelst mogelijke weg: snelwegen, gewestwegen en steenwegen om tot op adresniveau te komen.
- De belevering gebeurt efficiënt: via trucks van > 32 ton die 33 paletten kunnen vervoeren en op die manier het equivalent van 10 bestelwagens van de weg halen.
Lees hier het volledige rapport.
We zullen als bestuursploeg van vzw Cargovil Plus deze data inzetten tijdens de overlegmomenten omtrent het mobiliteitsbeleid zodoende een vlotte ontsluiting van en naar de logistieke zone Cargovil Plus te blijven vrijwaren.
Heb je vragen/suggesties omtrent deze studie of wens je bijkomende toelichting, aarzel niet ons te contacteren.